FANDOM

Lorelai "Rory" Leigh Gilmore er spilt av Alexis Bledel. Hun er datteren til Lorelai Gilmore og Christopher Hayden.
Rory Gilmore

Rory Gilmore

Tidlig livRediger

Rory Gilmore er datter av Lorelai Gilmore og Christopher Hayden. Hun ble født 8. Oktober 1984, klokken 04:04 i Hartford, Connecticut, og hvert år den 8. Oktober, nøyaktig klokken 04:03, kommer moren inn og begynner å fortelle hvordan det var å føde, noe hun beskriver som; "like doing the splits on a case of dynamite". Rory deler smaken til moren i de fleste ting, for eksempel for hurtigmat, filmer, kaffe og musikk. Rory vokste opp i Stars Hollow, og grunnet Lorelai's uvennskap med foreldrene hadde heller ikke Rory mye kontakt med dem før hun begynte på Chilton. Faren har hun ikke mye kontakt med de første årene, men Luke har alltid vært som en farsfigur i livet hennes.

SkolegangRediger

Stars Hollow High School Rory gikk på Stars Hollow High School sitt første år på videregående, men i serien er hun der bare en gang i den tiden hun er elev ved skolen, når hun pakker sakene sine for å begynne på Chilton.

ChiltonRediger

Rory startet på Chilton i begynnelsen av High School, og gikk der alle årene etter. Chilton er en dyr privatskole, og Lorelai må spørre foreldrene om et lån. De går med på det, så lenge Lorelai og Rory lover å komme på fredagsmiddager hver fredag klokken 7 presis. Rektoren ved skolen er Headmaster Charleston.

Rory hadde en vanskelig start på Chilton, hun fikk sin første D på en oppgave i Max Medinas klasse. Mr. Medina, Rorys Engelsk-professor, hadde en spesiell interesse for Rory og datet(og ble forlovet til) Lorelai. Etter å ha mottatt D-en, tilbrakte Rory flere timer for å studere til Shakespeare-eksamen som hun kom for sent for, grunnet en hjort som løp inn i Jeepen til moren, og hun dermed ikke fikk ta.

Mens hun gikk på Chilton, møtte Rory flere forskjellige folk, blandt annet Paris Geller, Madeline Lynn, Louise Grant og Tristan DuGrey.

YaleRediger

Rory har alltid hatt en drøm om å gå på Harvard. Da hun sendte inn søknader til forskjellige universitet, kom hun inn på Harvard, Yale og Princeton. Hun valgte Yale av forskjellige årsaker, blandt annet at for-og-mot listene hennes viste det. På Yale ble Rory kjent med blant annet Marty, Logan Huntzberger, Tana Schrick, Janet Billing og Doyle McMaster.

ForholdRediger

Dean ForesterRediger

Dean og Rory møttes kort tid etter Dean flyttet til Stars Hollow. De var sammen flere ganger.