FANDOM

Emily Gilmore(Spilt av Kelly Bishop) er konen til Richard Gilmore, moren til Lorelai og bestemoren til Rory.
Emily-gilmore-picture

Emily Gilmore

LivRediger

Emily gikk på Smith-college. Hun møtte Richard på et Yale universitetsparty, da han fortsatt var sammen med Pennilyn Lott. Richard slo opp med Pennilyn, da Emily dukket opp i "That blue dress". De kranglet ved siden av en benk på Yale. Krangelen endte med at Richard ropte "Marry Me!" og Emily responderte med "Fine!". De giftet seg i 1965, da Emily var 23 år gammel. Da hun var 23 fikk hun datteren Lorelai Victoria Gilmore, oppkalt etter Richards mor.

Emily og Richard har vært gift siden 1965, selv om de i en periode var separert. Denne separasjonen var egentlig ganske tåpelig, siden Richard bare flyttet ut i bassenghuset. I den hundrede Gilmore Girls episoden("Wedding Bell Blues") fornyer de bryllupsløftene, og Emily, med hjelp fra Christopher, ødelegger da også forholdet til Lorelai og Luke. Under separasjonen gikk Emily på en date, etter å ha spurt Lorelai om hvordan.

Når Rory bestemmer seg for å slutte på Yale, får Emily henne til å flytte inn hos dem, for å endelig oppleve den datteren hun ville ha. Lorelai var alltid rebelsk, og gjorde aldri hva hun ble bedt om, noe Rory alltid gjorde. Hun fikk til og med Rory med i DAR - Daughters of the American Revolution, der Emily er et respektert medlem.

Emily har aldri kunnet holde på en hushjelp. Hun har hatt hushjelper fra Guatemala, Storbritannia, Irland, Romania, Portugal, Tyskland, Frankrike og USA. Hun sparker dem for småting, og har stort sett nye hver uke. Alle blir vettskremt av henne, og folk jobber der bare fordi hun betaler bra.

Emily prøver alltid å få det slik hun vil, men angrer ofte på ting hun har gjort. Hun føler at hun mistet Lorelai, og at hun mistet Rory også, etter at hun flyttet ut i sinne over bestemoren. Etter krangelen med Rory, forsvinner Emily for et par dager, inntil Lorelai finner henne på et fly hun vurderer å kjøpe.